Śluza Guja jest unikalną i doskonale zachowaną częścią Kanału Mazurskiego, obiektem historycznym chronionym prawem. Zbudowana w XIX wieku śluza była jedyną, która została ukończona w całości. Kanał był budowany przez kilka firm, z których każda otrzymywała premie za ukończenie prac na czas. Kanał został zaprojektowany tak, by miał 23 metry szerokości u góry, 13 metrów szerokości u dołu i 2,5 metra głębokości. Dno kanału i zbocza do wysokości 1 metra nad poziomem wody zostały pokryte warstwą grubego kruszywa. Przewidziano również miejsca na tzw. mijanki. Przed śluzami i w komorach śluz umieszczono pachołki do cumowania łodzi (metalowe głowice cumownicze można zobaczyć wewnątrz komory).

Śluza Guja to urządzenie znajdujące się w wieży śluzy, do którego można wejść za zgodą strażnika mostu. Maszyna ta służy do otwierania i zamykania wrót i grobli śluzy za pomocą przekładni śrubowych, które można obsługiwać ręcznie. Głowica śluzy jest wykonana ze zbrojonego betonu, ma 52 m długości, 7,77 m szerokości, spadek 10,3 m i głębokość 14,9 m. Aby zapobiec spływaniu wody, do zamknięcia terenu używa się szandorów.